Samhandling rundt barn/ungdom og familie

Alle samhandling rund et barn/ungdom forutsette en samtykke av foresatte eller part i sak.

1. Samarbeidsmøte

Når det er avdekkes behov for tiltak rundt et barn/ ungdom/ familie inviterer ansatte fra tjenesten (Stafettholderen) til et samarbeidsmøte.  Som regel er det barnehage, skole eller helsestasjon evt. andre.

Tiltak som blir sett i gang blir  registrerte og evaluerte i et stafettlogg- dataprogram. Stafettholderen (altså tjenesten) har ansvar for denne registrering. Barnet/foresatte har tilgang til stafettloggen og kan gi andre involverte part tilgang etter samtykke som f.eks. PPT eller helsestasjon.

Dersom det er behov for å avklare om det er andre fagpersoner som er aktuelle inn i samarbeidet, inviterer stafettholder, foresatte og barnet seg inn til et drøftingsmøte i Ressursteamet.

2. Fagmøte

Møte mellom ulike faginstanser uten foreldre/foresatte/barn eller ungdom er til stede. F.eks møte mellom skole/barnehage og PPT.

Formålet: Samarbeid til barnets beste. Samtykke fra foreldre må foreligge.

3. Ressursteam i barnehager og skoler

Ressursteam er sammensatt av ulike fagpersoner som helsestasjon, PPT, barneverntjenesten og Leder/ pedagogisk leder barnehage/skole.  Antall fagpersoner kan variere. Tverrfaglig drøfting er knyttet til konkrete barn/unge enten anonymt, med samtykke og eller at foresatte og barn/unge delta. Drøfting av sak skjer i henhold til reglene for taushetsplikt.

Problemstilling legges frem i møtet og de ulike aktørene deler sin faglige kunnskap og hva de kan bidra med.

Tiltak som blir satt i gang blir  registrert og evaluert i stafettloggen. Referatet registers i klientmappe.

Møtene holdes i barnehage og skole. Ressursteam har to faste møte per barnehage og skole. Det kan innkalles ti ekstra møte utenom kalenderen hvis det er behov.

Formålet: Hensikten med gruppen er å gi hjelp til og veiledning samt sette inn gode tiltak til barn, unge og deres familier som er i en vanskelig livssituasjon på et tidligst mulig tidspunkt. Ressursteamet  skal sikre at det er gode rutiner rundt oppfølging av barn, unge og familier.

4. Ansvarsgruppemøte

Ansvarsgruppe opprettes for barn, ungdom/familie som har  behov for langvarige og koordinerte oppfølging av tjenester. 

Barnehage/skole anbefaler i samarbeid med barn/elev og foresatte opprettelse av ansvarsgruppe og hvem som bør delta i gruppen. Også Barn/elev/foresatte kan be om at det opprettes en ansvarsgruppe.
Stafettholderen eller koordinator leder møter og er også ansvarlig for å tilby og følge opp individuell plan.

5. Overgangsmøte mellom barnehage og skole

Formålet:
Ivaretagelse av barnets behov for trygghet i overgangsprosessen og at opplæringen tilpasses enkeltbarnet allerede fra første skoledag, jf veileder «Fra eldst til yngst» Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole, kunnskapsdepartementet.

Barnehagen har som rutine å informere foreldrene tidlig om hva barnehagen jobber med og hvilke observasjoner/kartlegginger som gjøres i barnehagen.

Informasjon i møtene brukes bl.a. til best mulig klassesammensetning.

Barnehagen og skole har møte vedrørende barn med spesielle behov, dette skjer med samtykke av foreldrene, eller foreldrene er med på møtet.

6. Overgangsmøte barneskole og ungdomsskole

Formålet: Sikre trygghet i overgangsprosessen for elevene. Sikre god overgang og tilpasset opplæring for elever med spesielle behov.  

  • Overgangsmøte for elever med spesielle behov gjennomføres sammen med foresatte og elev eller med samtykke fra foreldrene.
  • Generell informasjon om alle elever bringes til ungdomsskolen.

7. Overgangsmøter ungdomsskole og videregående skole

Formålet: Sikre god overgang for elever med behov tilpasset opplæring.

  • Overgangsmøte for elever med spesielle behov gjennomføres samen med foresatte og elev eller med samtykke av foreldrene.
  • Elever med særskilt behov har andre søknadsfrister en ordinære elever. Disse vil få veiledning av sin stafettholder eller koordinator.
  • Det gis ingen informasjon i forhold til ordinære elever.

8. Konsultasjons teamet på Barnehuset i Tromsø

RÅD OG VEILEDNING

Alle som er usikre på eller har mistanke om at barn eller ungdom kan ha blitt utsatt for vold eller seksuelle overgrep kan ringe oss for å søke råd og veiledning.

Barn og ungdom som selv har blitt utsatt kan også ringe.

Henvendelsene drøftes anonymt, og ingen trenger å oppgi sin identitet.

Statens barnehus Tromsø er tilgjengelig på telefon:

77 79 74 40, mandag til fredag kl.08:00 til 15:30.

Våre ansatte har lang erfaring fra fagfeltet, og god oversikt over ulike tilbud som finnes.

KONSULTASJONSTEAMET

Statens barnehus Tromsø koordinerer et tverrfaglig rådgivnings-/konsultasjonsteam som møtes ukentlig. Teammedlemmene jobber i ulike fagmiljøer:

  • Barnemedisin
  • Tromsø kommune: Helsesøstertjenesten, Barneverntjenesten, skole
  • Politiet
  • SMISO (Støttesenter mot incest og seksuelle overgrep)
  • RVTS NORD (Ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging – region Nord)
  • Familievernkontoret
  • ATV (Alternativ til vold)
  • Statens barnehus Tromsø

Arbeider du med barn, unge eller andre særlig sårbare, og trenger bistand til håndtering av problemstillinger vedrørende f. eks.  seksuelle overgrep, vold eller omsorgssvikt (fysisk/psykisk), kjønnslemlestelse eller radikalisering, er du velkommen til å bestille time hos Konsultasjonsteamet.

Teamet gir også råd og veiledning i saker der barn er involvert i, eller utviser skadelig seksuell atferd.

Møtene avholdes onsdager fra kl.  12:00 – 15:30.

Konsultasjon tilbys via telefonkonferanse, videomøte eller ved at rådsøker stiller personlig i møtet.

Konsultasjonsteamet kan bare gi råd/veiledning og kan ikke gripe inn i, eller overta ansvaret for sakene.

Stå ikke alene!
Arbeidet med denne type saker kan føles belastende og krevende. Det kan være nyttig å søke sorteringshjelp, diskusjon og konkrete råd. Av rettssikkerhetsmessige årsaker bør ingen arbeide alene med slike saker.

For å booke en time, kontakt:
Konsultasjonsteamet
Statens barnehus Tromsø

Telefon:77 79 74 40
E-post:barnehuset.tromso@politiet.no

(Kopi er fra nettet, 31.01.20)