Brukere har rett til å medvirke, og tjenestene har plikt til å involvere brukeren. Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet, og er dermed ikke noe tjenesteapparatet kan velge å forholde seg til eller ikke.
Brukermedvirkning innebærer at brukeren blir sett på som en likeverdig part i samtaler og beslutninger som omhandler dem. Det viktigste i møtet er god kommunikasjon, der alle innvolverte parter er åpne og lydhøre for hverandre.
Når brukeren trenger hjelp til å mestre hverdagen er det noen få, men viktige element å huske på, slik at hjelper og bruker kan komme frem til den beste løsningen.
Det kan være:
- å bli tatt på alvor
- å bli behandlet med respekt
- å føle tillit og trygghet
- å få hjelp når behovet er tilstede
På tjenestenivå legges det tilrette for brukermedvirkning på følgende måte:
- Elevråd
- Foreldreutvalg
- Elevundersøkelser
- Foreldremøter i barnehage og skole
- Ungdata undersøkelsen